Gilberto Sossella

artista

Formazione

SOSSELLA Gilberto, nasce a Ferrara nel 1952. Si diploma all'Istituto d'Arte "Dosso Dossi" ed alla Scuola Superiore di Disegno Anatomico, presso l'Università di medicina e chirurgia di Bologna. Ottiene la maturità artistica all'istituto statale d'arte di Bologna nella sezione di decorazione pittorica. Diploma Biennale di illustrazione all'Istituto Europeo del Design a Milano. Ha frequentato pittura all'Accademia di Belle Arti di Bologna, allievo del Maestro Walter Lazzaro. Tecniche utilizzate: oltre a utilizzare le tecniche tradizionali quali acquerello, olio, acrilico, collage e tecniche miste, da qualche anno si dedica sopratutto alla sperimentazione nella computer art.
Come pittore è stato selezionato ed invitato nell'ottobre 2001 e 2002 con proprio stand alla Kunstmesse Salzburg (la prestigiosa fiera d'arte di Salisburgo).
Premiato al V trofeo di arte contemporanea "Remo Brindisi" tenutosi a Roma presso la Galleria Il Ponte il 4-5-6 Aprile 2002. La manifestazione ha ottenuto i riconoscimenti del Presidente della Repubblica, Parlamento Europeo, dei Presidenti di Camera e Senato, e di nove Regioni Italiane.
Suoi disegni sono pubblicati sulla Enciclopedia Medica Italiana, oltre a case Editrici nazionali nel campo dell'illustrazione medico scientifica. Ha lavorato anche nell'ambito della pubblicità farmaceutica. È presente nel Dizionario Internazionale degli Illustratori Contemporanei, che raccoglie illustratori italiani, austriaci, tedeschi e svizzeri, edizione centro di documentazione dell'illustrazione contemporanea dei comuni di Bolzano e Bronzolo.
Presenza alla Fiera di Salisburgo dal 25 al 27 ottobre 2002

Tematiche

Monaco, 05/06/2014. Esposizione Collettiva di Arte Contemporanea: ArtItaly&ArtWorld
Direzione Artistica e Curatela: Pamela Cento.

Il DomagkAteliers (www.domagkateliers.de) situato a nord di Monaco di Baviera, è un insieme di più di un centinaio di studi e laboratori d’arte dove circa 150 artisti lavorano e si confrontano. E’ una delle colonie più prestigiose, antiche e grandi d’Europa, residenza di artisti di differenti nazionalità, e costituisce anche la realizzazione del sogno per la città di Monaco di avere realizzato uno dei più grandi edifici in Europa mai esistito dedicato all’arte e agli artisti.
All’interno del DomagkAteliers, creato in una ex caserma riqualificata, c’è il suo cuore: la “Halle50”, spazio espositivo dedicato specialmente a progetti artistici internazionali: spazio postindustriale perfetto per realizzare una Collettiva d’Arte di alto livello qual è Artitaly&Artworld.

Quotazione


Art history often reports about a large number of artists that in the course of their career have been infatuated - even obsessively, by a certain subject which has fascinated or rather bewitched them for the rest of their life.
Such an impressive artistic infatuation also caught Gilberto Sossella. His background is characterised by scientific and vulgarizing iconography - that of anatomical, surgical and histological drawing - and by pharmacological-related advertising. He has gone from nearby hyper realistic representations to abstract results where the curve becomes the pivotal element of his creativity. Curve is so prevalent in the rhythm of composition to turn itself almost into an obsessive processing that, often, affects rhythm itself.
The artist has gone from one extreme to the other in a seemingly unsubstantial manner, moving towards a new, personal and free interpretation of abstraction, set on a robust geometric concept emancipated from objectivity.
However, that's not all. On one hand, the curve generates geometric rhythms and audio-visual harmonies where it is recognizable as a catalysing element of a paradoxical balance generated by personal tensions that oppose one another. On the other hand, curve turns into a sort of "sign of feelings" full of emotion, which tends to urge both the perceptive and the emotional-reflexive data of the viewer.
That fervour has brought Sossella, as mentioned before, to a new painting which also contributed to the mutation of his creative approach. The latter has enriched of an intimate value based on a personal search for eurhythmic beauty - to be interpreted as visual paths vector capable of both coyly hiding the most intimate interiority of the artist, saving it from unnecessary and pathetic grandstanding, and both of rising brain stimuli on an aesthetic and perceptible level.
Driven by his desire to deepen this seduction, he not only developed his conceptual thinking, but he was furthermore able to confer that curve an evolutionary character. This has allowed the artist, on the one hand, not to fall into repetition as an end in its sake, and, on the other hand, to settle the evolutive stages of that exciting research. The painter does not set the painting surface on preordained schemes. Thanks to the help of brushes and palette knives, he applies thick layers of a tormented and highly tactile acrylic pigment to compose an arrangement of geometrical shapes, which contrast or juxtapose and interpenetrate one another, and of broken lines in which different creative moments can be recognized.
Two phases can be indeed distinguished in his execution. The first stage is set on balanced, equilibrated and at the same time antithetical forms. Such forms are highlighted by bright shapes and perspicuous colour disharmony, which from time to time recompose into tonal values. Among these, in a limited portion of the painting, the most visually antithetical and sensuous particular that attracts the viewer, emerges.
The second phase focuses on breaking the curve and the dousing of colours, thanks to the superimposition of transparent grayscale ranges (sometimes with the addition of oil glazing), which infuse the work with chromatic depth and serenity of composition capable of harmonizing the above-mentioned dissonances.
It is precisely in this last creative moment that a renewed kunstwollen pushes Sossella, to definitely abandon the concrete references of his creations in order to find a new balance characterized by ethereal traits, on the mental level. This will surely lead to new and significant results - maybe, why not, to a different post informal path.

Siro Perin